Nasz sklep

Kompasy

Busole i kompasy

Sekstanty

Sekstanty

Lunety

Lunety żeglarskie

Koła sterowe

Koła sterowe

Dzwony okrętowe

Dzwony okrętowe

Lampy nawigacyjne

Lampy nawigacyjne

Telegrafy maszynowe

Telegrafy maszynowe

Modele jachtów

Modele jachtów

Zegar słoneczne

Zegary słoneczne

JACHTY ŻAGLOWE

Jachty żaglowe, podział jachtów ze względu na budowę, budowa żagla i typy ożaglowania, typy jachtów, jachty rekreacyjne i regatowe, katamarany, trimarany, jachty otwarte i kabinowe, wszystko o łodziach napędzanych wiatrem, historia żeglarstwa, niezbędne elementy wyposażenia jachtu, podstawy budowy jachtów.

Przegląd jachtu przed sezonem

Długoletni armatorzy, wszelakich jednostek pływających doskonale wiedzą jak dobrze przygotować swoją łódź, do zbliżającego się sezonu. Jednak, może jakiś czytelnik jest świeżym posiadaczem jachtu, czy małej łódki i do końca nie jest świadomy, jak ją dobrze przygotować do lata. Gdy byłem jeszcze członkiem pewnej śląskiej drużyny wodnej, to mieliśmy parę jednostek, mniej lub bardziej pływających. Posiadaliśmy Omegę, w dość dobry stanie (laminatową Ostródę), drewnianego OK dinga, oraz drewnianego Horneta. Te dwie ostatnie łódki, to jednoosobowe jachty regatowe. Zawsze było z nimi dużo roboty, jednak frajda pływania nimi była nieoceniona. Postaram się, opisać pewien schemat przygotowania jachtu do sezonu (dość podstawowy i dla bardziej doświadczonych żeglarzy, pewnie niczego nie wnoszący).

Budowa i rodzaje ożaglowania

W nawiązaniu do poprzednich artykułów na temat typów osprzętu żaglowego, dzisiaj przedstawię budowę i rodzaje ożaglowania.

Żagle są główną siłą napędową jachtów, bez nich łódź żaglowa nie popłynie, można powiedzieć że są silnikami – patrząc z technicznego punktu widzenia. Z drugiej strony żagle tworzą magiczną moc na jachcie, pobudzają romantyczne dusze marynarzy do refleksji i przemyśleń. Żagle nadają piękno jachtom i żaglowcom, otulają gołe maszty i dodają wdzięku i majestatu. Roman Roczeń określa żagiel jako białą sukienkę i ja się z nim całkowicie zgadzam. Dlatego o żagle trzeba wyjątkowo dbać i otaczać je specjalną troską. To się trochę rozpędziłem w tych przemyśleniach… przejdźmy teraz do konkretów.

Ket, slup, jol… a może fregata? - cz. 1

Dzisiaj postaram się przybliżyć typy osprzętu żaglowego, aby każdy z łatwością umiał odróżnić bark od fregaty. Często jest to dość trudne zadanie, szczególnie gdy jednostka stoi w porcie i ma zwinięte żagle. Wyróżniamy jachty jedno- , dwu- i wielomasztowe. Naszą podróż wśród typów osprzętu żaglowego rozpoczniemy od najprostszej konstrukcji czyli od keta.

Ket, slup, jol… a może fregata? - cz. 2

W nawiązaniu do poprzedniego artykułu – dzisiaj zajmiemy się nieco większymi jednostkami. W klasyfikacji po kecie następny w kolejności jest szkuner gaflowy.
Szkuner gaflowy (rys. 12) jak sama nazwa wskazuje posiada ożaglowanie gaflowe, przedni maszt – fokmaszt jest nieco niższy od grotmasztu. Szkuner może posiadać dwa, trzy lub więcej masztów. W przypadku wyposażenia jachtu w więcej niż trzy maszty, nazewnictwo jest następujące: fokmaszt, grotmaszt pierwszy, grotmaszt drugi, grotmaszt trzeci, itd. I bezanmaszt.