POLSKI TRANSPORT MORSKI

Geneza i historia polskiego transportu morskiego, historia i współczesność polskiej floty, polskie statki, najwięksi armatorzy, wspomnienia Kapitanów, Oficerów i Członków załóg pływających pod Polską Banderą, marynarskie opowieści, polska żegluga wycieczkowa i promowa, żegluga bałtycka i dalekomorska, współczesne plusy i problemy polskiego transportu morskiego.

 

Polecam uwadze podkatalog w tym dziale będący zbiorem notatek Kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który przez 38 lat pływania na kilkudziesięciu statkach Polskiej Żeglugi Morskiej (w tym 26 lat jako Kapitan) stworzył jedyną w swoim rodzaju, niepowtarzalną i prawdziwą encyklopedię marynarskich wspomnień z lat 1955-1999:

 

Kapitan Władysław Chmielewski

 

 

Gospodarka morska w Polsce - raport GUS

GUS opublikował właśnie najnowszy raport o stanie Gospodarki Morskiej w Polsce w 2014 roku. Wynika z niego, że w minionym roku liczba statków obecnych w morskiej i przybrzeżnej flocie transportowej spadła, a polscy przewoźnicy przetransportowali mniej ładunków niż w roku poprzedzającym (2013). Zmniejszyła się również liczba przewozów pasażerskich w komunikacji międzynarodowej. Odnotowano za to wzrost obrotów ładunkowych, szczególnie w międzynarodowym obrocie morskim we wszystkich portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz niemal we wszystkich pozostałych portach morskich. Progres nastąpił również w obrotach ładunków tranzytowych. W polskich portach morskich rozpoczęło lub zakończyło podróż morską więcej pasażerów statków morskich w porównaniu do 2013 r. Od 2012 r. zauważalny jest wzrost liczby jednostek w polskiej flocie rybackiej. Liczba trawlerów dalekomorskich pozostała na niezmienionym poziomie, ale rok 2014 charakteryzował się spadkiem połowów ryb.