23. LINA WKRĘCONA NA ŚRUBĘ. (cz. 1/2)

[18] – „Huta Sosnowiec” – 1966/67 r.    DWT = 11 000 t.  L = 134 m.

Onego czasu byłem zaokrętowany jako drugi oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:

Po urlopie ponownie zaokrętowałem na ten statek 27.10.66 r. Po załadunku siarki wypłynęliśmy ze Szczecina 31.10.66/16.40 i zwykłą trasą: przez K.Kiloński, M. Północne, La Manche, Zatokę Biskajską, Atlantyk – popłynęliśmy do Casablanki w Maroku, gdzie odbył się wyładunek. Po umyciu ładowni przez załogę, statek został przeholowany do innego nabrzeża, gdzie załadowano fosfaty z przeznaczeniem, jak zwykle, do Polski. Dalszy przebieg rejsu był trochę przykry.

Eksploatacja zadecydowała, że po drodze wstąpimy do Middlesbrough w Anglii i załadujemy na pokład 2 olbrzymie kotły. Do portu weszliśmy 24.11.66 r. (ja jako II-oficer w czasie manewrów cumowniczych – wejście i wyjście z portu – dowodziłem marynarzami na rufie), zacumowaliśmy, kotły zostały załadowane po obu burtach między relingami i kominksem ładowni, porządnie zamocowane na wypadek sztormu na Morzu Północnym i następnego dnia wychodzimy z portu, do Gdyni, PRL.
Jak zwykle kieruję manewrami na rufie. Około 20 metrów za naszą rufą stoi jakaś pogłębiarka. Kapitan poleca z mostku rzucić cumy na rufie, co wykonujemy. W chwilę po tym, gdy holownik zaczyna nas odciągać od kei i nasza śruba zaczyna bełtać wodę za rufą, widzę, że spod rufy wynurza się i napręża gruba stalowa lina!

Melduję na mostek, że jakaś lina chyba wkręca się w śrubę! Przed manewrami nie było widać za rufą żadnej liny: marynarze i ja wychylaliśmy się za burtę rzucając i wyciągając nasze cumy, był dzień, więc gdyby była – zauważyli byśmy ją. No i jest kłopot. Maszynę statku zastopowano, ale gruba stalowa lina już nakręciła się wokół śruby naszego statku.

Kapitańska opowieść o linie wkręconej na śrubę statku

Jak się okazało, pogłębiarka stojąca już wcześniej, miała linę kotwiczną położoną na dnie basenu portowego, ale niczym nie oznaczoną, pilot miejscowy też o niej nie wiedział.

* Zostaliśmy odholowani i zacumowaliśmy do beczek cumowniczych, gdzie staliśmy 24.11.-9.12.66r. W tym czasie nurek przeciął pod wodą nakręconą linę i częściowo ją usunął. W rejs jednak wypłynąć nie mogliśmy, statek (z ładunkiem!) musiał być postawiony na doku, należało uszczelnić wał śrubowy.

9-10.12.66r. holownik zaholował nas do Newcastle, gdzie w sobotę, 10/10.00-15.00 odbyło się wejście na suchy dok. Do 14 grudnia trwały prace remontowe. Wreszcie 14/19.00 schodzimy z doku i cumujemy do beczek a następnego dnia wypływamy w morze.
W Gdyni mamy wyładunek kotłów i fosfatów (19-28.12.66r.). Jest zmiana kapitana, jest składanie dokumentów do Izby Morskiej w sprawie wkręcenia się liny w śrubę.

…………………………………………………..

LINA WKRĘCONA NA ŚRUBĘ. (cz. 2/2)
[46]– „Walka Młodych” – 1986/87 r.   DWT = 33 485 t.  L = 198 m.

Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:

Rejs na Filipiny z ładunkiem mocznika w workach z Jugosławii (Rjeka i Kardeliewo) trwał od sierpnia 1986 r. do kwietnia 1987 r.
W czasie tego długiego postoju na Filipinach w ciepłej morskiej wodzie podwodna część kadłuba statku bardzo obrosła muszlami i wodorostami i szybkość statku znacznie się zmniejszyła. Za zgodą PŻM, gdy statek ładował w Batangas, przylecieli nurkowie z Manili i maszynami oczyścili podwodną część kadłuba z muszli.
W czasie odcumowywania z Batangas wieczorem, gruba lina (cuma) nylonowa, średnicy 8 cm, nawinęła się dookoła śruby! I koniec jazdy.

Stanąłem na kotwicy, wezwałem nurków, którzy na nasze szczęście jeszcze nie wyjechali z tego portu. Za 200 dolarów zapłaconych im z kasy statku, w godzinę obcięli linę i zdjęli ją ze śruby. Gdyby ich tam nie było, musielibyśmy wezwać nurka z innego miasta, a to zajęłoby dużo czasu. Mieliśmy szczęście w nieszczęściu. Szybko podnieśliśmy kotwicę i ruszyliśmy do następnego filipińskiego portu, do Cebu – gdzie na wysepce Macatan, leżącej obok zginął Ferdynand Magellan.