Kapitan Władysław Chmielewski

Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. na Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:

Moja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na s
tatkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 –  I-oficer).

Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.

Myślę, że warto te wspomnienia, przecież  sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”

Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.

80 urodziny kapitana Władysława Chmielewskiego

 

91. Przybysze z kosmosu

 

90. Różne informacje uzupełniające.

 

89. Sao Francisco do Sul. Brazylia

 

88. Porto Alegre i Rio Grande. Urażona duma w uzasadnianiu opinii.

 

87. Zderzenie w Santos z „Sea Magnolia”.

 

86. Rotterdam – Port Kamsar – Point Comfort. (cz. 2/2)

 

85. „Uniwersytet Wrocławski”; huragan na Atlantyku. Kometa Hyakutake. (cz. 1/2)

 

84. Wycieczki ze statków. (3/4 + 4/4)

 

83. Wycieczki ze statków. (1/4 + 2/4)

 

82. Z niesprawnym sterem: Cieśniny Duńskie – Cardiff.

 

81. Uroki pływania na małym statku. Wieluń. („kara” cz. 2/2)

 

80. Lekceważenie bezpieczeństwa załogi i statku. („wina” cz. 1/2)

 

79. Sztormy. (cz. 2/2)

 

78. Sztormy. (cz. 1/2)

 

77. Kapitalistyczne/dolarowe szczęście.

 

76. Wieloletnie starania o bezpłatny urlop w PŻM. 1989 r.

 

75. Wycieczki ze statku w roku 1969/70.

 

74. Do czego może zmusić alkoholik?

 

73. Przygoda z dentystami w Gdańsku.

 

72. Zalanie ładowni wodą; sztorm; głupawe odpowiedzi z PŻM na pytania kapitana

 

71. Dwa sztormy i awarie.

 

70. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 4/4).

 

69. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 3/4).

 

68. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 2/4).

 

67. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 1/4).

 

66. Powrót do kraju z Paranagua, Brazylia.

 

65. 2 x powroty ze statków.

 

64. Kłajpeda, Litwa –> USA; 20 tonowe bloki żelaza

 

63. Palenie się ładunku w dwóch ładowniach

 

62. Zalanie wodą ładowni z fosfatami na M. Śródziemnym

 

61. Filipiny – rejs 7 miesięcy

 

60. Choroby nękające załogi (kilka przykładów).

 

59. W głąb Amazonki 140 mil = 260 km x 2, bez pilota i bez map

 

58. Prawie mielizna (cz. 4/4)

 

57. Prawie mielizna (cz. 3/4)

 

56. Mielizny (cz. 2/4)

 

55. Mielizny (cz. 1/4)

 

54. Urojona próba morderstwa; topielica w La Manche; chrzest równikowy i … skutki.

 

53. Uratowanie kilku rybaków murzyńskich w Zatoce Gwinejskiej.

 

52. Wyskoczenie marynarza o północy za burtę … i jego uratowanie.

 

51. OMIJANIE 4 HURAGANÓW: Humberto, Iris, Karen i Luis.

 

50. Przejście przed OKIEM huraganu tropikalnego koło Florydy.

 

49. Wielkie kłopoty z blindziarzem z Brazylii. (cz. 2/2)

 

48. Kłopoty z blindziarzem z Afryki. (cz. 1/2)

 

47. Huragan i stary statek z rudą.

 

46. Zatonięcie „Buska Zdroju” w sztormie na M. Północnym. 1985 r.

 

45. Nagły nocny sztorm w Nea Kavalla – Grecja.

 

44. Atlantycki sztorm.

 

43. „Odwaga” na jawie (A) i we śnie (B).

 

42. Libia – 1977 r., 4 miesiące…

 

41. KUBA –1985r. (cz. 2/2)

 

40. KUBA – 1966r. (cz. 1/2)

 

39. Dunaj – Bralia, RUMUNIA 1986r. (cz. 2/2).

 

38. Dunaj – Bralia, RUMUNIA 1983r. (cz. 1/2).

 

37. Żegluga w lodach kanadyjskich.

 

36. Góry lodowe na trasie: Farewell/Grenlandia – Port Churchill/Zatoka Hudsona.

 

35. Czynna gruźlica u marynarza i … brak rozsądku.

 

34. Ciężkie zatrucie rybą na statku w morzu

 

33. Huragan “Andrew” – Nowy Orlean/Missisipi – statek na kotwicy.

 

32. Zderzenie z okrętem wojennym ZSRR w Murmańsku.

 

31. Śmiertelny wypadek inspektora PRS na statku w Brazylii.

 

30. Śmierć robotnika w ładowni statku, Lizbona.

 

29. Wycieczka z Itei do Delf i trudny powrót do portu.

 

28. Z nożem do Białego Domu w Waszyngtonie!

 

27. 44 dni na kotwicy na Tamizie; problemy z żeglugą po rzece tak dużym statkiem

 

26. 12 miesięcy na linii Braila (Dunaj) – M. Śródziemne; 1963r

 

25. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – GUANICA NA PORTO RICO (cz.2/2)

 

24. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – CORPUS CHRISTI W USA (cz.1/2)

 

23. LINA WKRĘCONA NA ŚRUBĘ. (cz. 1/2)

 

22. „WIECZOREK” … MOJE PIERWSZE KAPITAŃSTWO I SZTORMOWE PRZYGODY

 

21. CHOROBY 2 KOLEJNYCH KAPITANÓW NA STATKU

 

20. STAN WOJENNY 13.12.1981r. I UCIECZKA W BRAZYLII 7 CZŁONKÓW ZAŁOGI I 3 ŻON

 

19. UCIECZKA POLKI NA STATKU Z CALABARU, NIGERIA

 

18. (NIE)WESOŁE WYBRYKI ZAŁOGANTÓW

 

17. HURAGANOWA WIGILIA BOŻONARODZENIOWA W SOPOCIE – 1977r.

 

16. ZNIKNIĘCIE CYGANA DEPORTOWANEGO NA STATKU Z DANII DO SZCZECINA

 

15. ALKOHOL TO ZGUBA…

 

14. TAJEMNICZE ZAGINIĘCIA LUDZI NA STATKACH

 

13. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU

 

12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU

 

11. WYCIECZKA ŁODZIAMI STATKOWYMI W AFRYKAŃSKI BUSZ

 

10. PRACA MARYNARZY – 50 LAT TEMU

 

9. PIRACI NA FILIPINACH

 

8. NAPAD PIRATÓW NA STATEK W NIGERII

 

7. RAJ (NA LĄDZIE I MORZU) W II RP.

 

6. OSTATNIA PRAKTYKA PO 4 ROKU NAUKI; WOJSKO

 

5. DWUKROTNIE NA “DARZE POMORZA”

 

4. DWUKROTNIE NA “ZEWIE MORZA”

 

3. SZKOŁA MORSKA W GDYNI 1955-1960r.

 

2. SAN LORENZO – REDA LIZBONY

 

1. VENTSPILS – SAN LORENZO