Z nieukrywaną dumą i radością przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. na Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:
“Moja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 – I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”
Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.
88. Porto Alegre i Rio Grande. Urażona duma w uzasadnianiu opinii.
85. „Uniwersytet Wrocławski”; huragan na Atlantyku. Kometa Hyakutake. (cz. 1/2)
81. Uroki pływania na małym statku. Wieluń. („kara” cz. 2/2)
80. Lekceważenie bezpieczeństwa załogi i statku. („wina” cz. 1/2)
72. Zalanie ładowni wodą; sztorm; głupawe odpowiedzi z PŻM na pytania kapitana
70. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 4/4).
69. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 3/4).
68. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 2/4).
67. Przykłady „odpowiedzialnej” troski o statek w PŻM (fakty; cz. 1/4).
59. W głąb Amazonki 140 mil = 260 km x 2, bez pilota i bez map
54. Urojona próba morderstwa; topielica w La Manche; chrzest równikowy i … skutki.
53. Uratowanie kilku rybaków murzyńskich w Zatoce Gwinejskiej.
52. Wyskoczenie marynarza o północy za burtę … i jego uratowanie.
50. Przejście przed OKIEM huraganu tropikalnego koło Florydy.
46. Zatonięcie „Buska Zdroju” w sztormie na M. Północnym. 1985 r.
36. Góry lodowe na trasie: Farewell/Grenlandia – Port Churchill/Zatoka Hudsona.
33. Huragan “Andrew” – Nowy Orlean/Missisipi – statek na kotwicy.
27. 44 dni na kotwicy na Tamizie; problemy z żeglugą po rzece tak dużym statkiem
26. 12 miesięcy na linii Braila (Dunaj) – M. Śródziemne; 1963r
25. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – GUANICA NA PORTO RICO (cz.2/2)
24. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – CORPUS CHRISTI W USA (cz.1/2)
22. „WIECZOREK” … MOJE PIERWSZE KAPITAŃSTWO I SZTORMOWE PRZYGODY
20. STAN WOJENNY 13.12.1981r. I UCIECZKA W BRAZYLII 7 CZŁONKÓW ZAŁOGI I 3 ŻON
16. ZNIKNIĘCIE CYGANA DEPORTOWANEGO NA STATKU Z DANII DO SZCZECINA