Kapitan Władysław Chmielewski

Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. Kapitan Władysław Chmielewskina Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:

Kapitan Władysław ChmielewskiMoja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 –  I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież  sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”

Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.

60. Choroby nękające załogi (kilka przykładów).

  60. Choroby nękające załogi (kilka przykładów).   60-A/. [30]– „Ziemia Bydgoska” – 1973/74 r. DWT = 25 500 t.  L = 180 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W jednym…

58. Prawie mielizna (cz. 4/4)

Statek "Ziemia Koszalińska" o krok od mielizny w 1983r. w marynistycznym opowiadaniu kapitana Polskiej Żeglugi Morskiej Władysława Chmielewskiego

  58. Prawie mielizna (cz. 4/4) [54]– „Ziemia Koszalińska” (o krok od wejścia na mieliznę…!) – 1983 r. DWT = 26 500 t.  L = 191 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce…

57. Prawie mielizna (cz. 3/4)

Opowieść kapitana o tym jak statek „Powstaniec Listopadowy” prawie wszedł na skały w 1994r.

  57. Prawie mielizna (cz. 3/4) [54]– „Powstaniec Listopadowy” (o krok od wejścia na skały.) – 1994 r. DWT = 33 767 t.  L = 195 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce…

56. Mielizny (cz. 2/4)

  56. Mielizny (cz. 2/4) [28]– „Wieczorek” (Zalew Szczeciński – BT4) – 1971/72 r.  DWT = 2 540 t.  L = 87 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Drugim oficerem…

55. Mielizny (cz. 1/4)

opowieści kapitana PŻM o napotkanych podczas 35 lat pływania i dowodzenia statkami po morzach i oceanach mieliznach

  55/. Mielizny (cz. 1/4) [26]– „Białystok” (Safi) – 1969/70 r.   DWT = 10 190 t.   L = 134 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako pierwszy oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Statek przewoził węgiel, fosfaty,…

53. Uratowanie kilku rybaków murzyńskich w Zatoce Gwinejskiej.

o uratowaniu miejscowych rybaków w Zatoce Gwinejskiej podczas rejsu Kopalnia Szombierki w 1980r.

  53. Uratowanie kilku rybaków murzyńskich w Zatoce Gwinejskiej. [37]– „Kopalnia Szombierki” – 1980/81 r.  DWT = 16.728 t.  L = 160 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po wyładunku…

51. OMIJANIE 4 HURAGANÓW: Humberto, Iris, Karen i Luis.

Wspomnienia kapitana PŻM z przeżytych na morzach huraganów

  51. OMIJANIE 4 HURAGANÓW: Humberto, Iris, Karen i Luis. [55]– „Studzianki” – 1995 r. DWT = 33 450 t.  L = 199 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Mijając…

49. Wielkie kłopoty z blindziarzem z Brazylii. (cz. 2/2)

Wulkan Fogo podczas rejsu do Brazylii we wspomnieniach kapitana Chmielewskiego

  49. Wielkie kłopoty z blindziarzem z Brazylii. (cz. 2/2) [55]– „Studzianki” – 1995 r. DWT = 33 450 t.  L = 200 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Gdy…

48. Kłopoty z blindziarzem z Afryki. (cz. 1/2)

Pasażer na gapę na statku w kapitańskiej opowieści

  48. Kłopoty z blindziarzem z Afryki. (cz. 1/2) [32]– „Kpt. Ledóchowski” – 1975/76 r. DWT = 5 510 t.  L = 122 m. Statek szkolny WSM.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako I-oficer, a co się działo – pokrótce…

47. Huragan i stary statek z rudą.

Sztorm na oceanie na zdjęciach kapitana Polskiej Żeglugi Morskiej

  47. Huragan i stary statek z rudą. [43]– „Ziemia Olsztyńska” – 1985 r.  DWT = 23 720 t.  L = 185 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Jak pisałem…

45. Nagły nocny sztorm w Nea Kavalla – Grecja.

Kapitan Władysław Chmielewski w trakcie rejsu statkiem "Metalowiec" do Grecji w 1977

  45. Nagły nocny sztorm w Nea Kavalla – Grecja. [34]– „Metalowiec” – 1977/78 r.  DWT = 14 000 t.   L = 156 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Byłem…