55. Mielizny (cz. 1/4)

55/. Mielizny (cz. 1/4)

[26]– „Białystok” (Safi) – 1969/70 r.   DWT = 10 190 t.   L = 134 m.

Onego czasu byłem zaokrętowany jako pierwszy oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:

Statek przewoził węgiel, fosfaty, siarkę, jak zwykle. Mieliśmy rejsy: Szczecin – Lizbona, Szczecin – Leixos – Casablanca, Gdańsk – Livorno, Gdańsk – Sfax, Gdańsk – Genua – Civitavecchia, Gdańsk – Aleksandria, Gdańsk – Pireus.
Był długi pobyt na statku ale też było dużo możliwości do zwiedzania bardzo ciekawych miast i zabytków: Lizbona, Leixos-Oporto, Aleksandria-Kair-piramidy, Pireus-Ateny, Genua, Civitavecchia-Rzym, Sfax-Thina (ruiny rzymskie), Livorno-Piza (krzywa wieża).
Musiałem wypływać wymagane 18 miesięcy na stanowisku I-oficera, aby móc pójść na kurs, na dyplom Kapitana Żeglugi Wielkiej.
Było też trochę ciekawych wydarzeń.

W rejsie do Safi w Maroku, po fosfaty (kpt. Witold Prowans, z którym, jeszcze jako marynarz, pływałem na statku „Huta Florian”), najpierw staliśmy na kotwicy na redzie czekając na miejsce w porcie. Załadowcy prosili kapitana, aby jak najwięcej balastów wyrzucił stojąc na redzie, gdyż to przyspieszy załadunek. Kapitan posłuchał, ja balasty wyrzuciłem ale statek bez balastów mocno się wynurzył. W czasie wchodzenia do portu wiał silny wiatr od morza, wprost w burtę statku. Powodowało to jego dryfowanie wprost na piaszczystą plażę, koło której bardzo blisko należało przepłynąć, aby wejść za falochron, do portu.

Na statku był marokański pilot portowy, przed wejściem do portu czekały 2 holowniki. Gdy widać było, że nie unikniemy zdryfowania na plażę, kapitan z pilotem wzywali holowniki, aby wzięły liny holownicze ze statku, po to przecież były! Holowniki się nie ruszyły, czekały specjalnie aż statek oprze się o plażę. Rzuciliśmy obie kotwice (w czasie manewrów kierowałem pracą załogi na dziobie)  – nic to nie pomogło i wylądowaliśmy lewą burtą na plaży.

Akcja ratownicza trwała cały dzień. Gdy już było oczywiste, że statek sam nie jest w stanie odejść na głęboką wodę, holowniki podpłynęły, aby podpisać z kapitanem umowę o ratownictwo. Oni zobowiązują się ściągnąć statek z mielizny a PŻM za to zapłaci jak za przysłowiowe „zboże”. Cóż było robić, musiał podpisać. Jest to umowa tzw. „No cure no pay”, czyli: „nie uratujesz, nie dostaniesz pieniędzy”.
Oba holowniki ustawiły się w linii za naszą rufą, jeden wziął linę od nas, drugi od tamtego… i zaczęły ciągnąć. Początkowo nawet wszystko szło dobrze dopóki holownikowi, który był bliżej naszej rufy, nie wkręciła się lina w śrubę! Kara boża. Holowniki puściły statek i same się odciągały od plaży. My w tym czasie znów zostaliśmy zepchnięci przez wiatr na plażę! Dopiero po usunięciu liny ze śruby holownika, wróciły one do nas. Tym razem udało im się ściągnąć statek na głęboką wodę i wpłynęliśmy do portu.

opowieści kapitana PŻM o napotkanych podczas 35 lat pływania i dowodzenia statkami po morzach i oceanach mieliznach

Już następnego dnia można było kupić kolorową pocztówkę z widokiem „Białegostoku” na marokańskiej plaży.

Staliśmy kilka dni czekając na decyzję PŻM. Marokańczycy żądali tak wysokiej zapłaty za to ratownictwo (które sami spowodowali, gdyż nie chcieli podpłynąć i wziąć holi i w efekcie tego statek został przez wiatr zdryfowany na plażę), że zastanawiano się czy nie lepiej zostawić im statek jako zapłatę; był stary i niewiele warty. Dobito jakoś targu i po załadunku fosfatów popłynęliśmy do Polski. Później Izba Morska rozpatrywała tę sprawę.