Wyruszeniem z portu w greckim Lavrion zakończyła się dzisiaj regatowa część trwających od 9 maja Regat po „Historycznych Morzach” czyli The Historical Seas Tall Ships Regatta.
Trasa regat wiodła z Czarnogóry, przez Morze Marmara, Cieśninę Bosfor do Morza Czarnego plus droga powrotna. Regaty podzielone byłby na 5 etapów, w tym 3 etapy regatowe. Regaty rozgrywane były w 4 klasach (A, B, C, D), w których zgromadziły się największe, najlepsze i najszybsze żaglowce szkoleniowe u boku których ścigały się mniejsze jednostki. Przede wszystkim regaty te to jednak wielkie święto młodych żeglarzy, dla których są organizowane – to nie tylko rywalizacja na trasach etapów regatowych, ale głównie poznawanie życia na żaglowcu, nawigacji, pracy na pokładzie oraz wspólna zabawa, parady załóg w odwiedzanych miastach oraz oczywiście parady żaglowców.
Organizatorem Historical Seas Tall Ships Regatta jest Sail Training International organizacja założona w 1956 roku i znana przede wszystkim z organizacji corocznych wyścigów wielkich żaglowców The Tall Ships Races. Imprezy realizowane przez tą organizację są znane z udziału najdostojniejszych żaglowców świata – w tym roku w The Historical Seas Tall Ships Regatta udział brały m.in. Dar Młodzieży, Mir, Alexander von Humbolt, Kaliakra, Shabab Oman i wiele innych.
Pierwszy etap tegorocznych regat po „Historycznych Morzach” rozpoczął się 27 kwietnia z Kotoru w Czarnogórze. Etap rozpoczęty 9 maja był już etapem regatowym i prowadził śladem wyprawy Jazona i Argonautów po Złote Runo z Volos w Grecji do Warny – najstarszego miasta Europy i największego portu Bułgarii na Morzu Czarnym. Jednostki do Warny dotarły 21 maja.
Po tym pierwszym etapie regatowym Volos – Warna w klasie A (największych żaglowców) kolejność była następująca: pierwszy rosyjski Mir, drugi brytyjski Tenacious, trzeci polski Dar Młodzieży.
Po postoju w bułgarskiej Warnie przeznaczonym na integrację, zwiedzanie miasta, paradę załóg i defiladę żaglowców jednostki wyruszyły 24 maja na 3 etap regat z Warny do leżącego na pograniczu dwóch kontynentów i wielu kultur Istambułu, który dodatkowo w tym roku jest Europejską Stolicą Kultury (The Historical Seas Tall Ships Regatta oraz przybycie żaglowców i załóg było sprzężone z programem obchodów tego wyróżnienia przez miasto).
W drugim etapie regatowym (Warna – Istambuł) w klasie A odnotowano następujące wyniki: pierwszy rosyjski Mir, drugi polski Dar Młodzieży, trzecia bułgarska Kaliakra.
Trzeci etap regatowy imprezy to wyścig z Istambułu do Lavrion w który jednostki wyruszyły 30 maja, greckiego miasta słynącego w starożytności z kopalni srebra. Do Lavrion ekipy żeglarskie zawitały 4 czerwca. To greckie miasto położone jest w pobliżu starożytnej świątyni Posejdona, w pobliżu której według legendy król Aten Egeusz skoczył z urwiska – stąd wzięła się nazwa Morza Egejskiego. Było to w starożytności również ważny punkt strategiczny.
W trzecim etapie regatowym zwyciężył polski Dar Młodzieży, drugi rosyjski Mir a trzecia bułgarska Kaliakra.
Uwzględniając wyniki 3 etapów regatowych zbiorczo poszczególne klasy wygrały następujące jednostki:
– Klasa A – rosyjski Mir
– Klasa B – holenderska Tecla
– Klasa C – holenderski Mythos
– Klasa D – rosyjska Akela
Najbardziej prestiżową nagrodę regat – Sail Training International Friendship Trophy dla najbardziej “przyjacielskiej” jednostki regat otrzymał omański żaglowiec Shabab Oman.
Dzisiaj po 3 dniach odpoczynku żaglowce opuściły Lavrion, część z nich skierowała się do pierwszego portu regat w czarnogórskim Kotor (5 etap regat), część na kolejne imprezy organizowane przez Sail Training International – pamiętać musimy, że już 10 lipca rozpoczynają się w Antwerpii wyścigi wielkich żaglowców – The Tall Ships Races.
Pełne wyniki regatowych wyścigów po „Historycznych Morzach” – The Historical Seas Tall Ships Regatta
Autor: Marek D. Ostasz
Zdjęcia: www.sailtraininginternational.org