Sun Odyssey 409 – Europejski Jacht Roku 2011
European Yacht of the Year to najbardziej prestiżowa nagroda dla nowych konstrukcji, która przyznawana jest dorocznie podczas targów Boot Duesseldorf. W jury zasiadają dziennikarze jedenastu pism żeglarskich, którzy na co dzień zajmują się tą tematyką i nie uzależniają przyznania nagrody od wykupienia powierzchni reklamowej. W styczniu 2011 roku w kategorii family cruiser najwyżej oceniono jacht francuskiej stocznie Jeanneau Sun Odyssey 409. Przez cały rok królował on na wodzie zbierając pochlebne recenzje i dużo pozytywnych komentarzy. Jaki jest najlepszy jacht minionego sezonu?
To jednostka bardzo wysmakowana stylistycznie, starannie wykonana, z wielką dbałością o szczegóły, z pieczołowicie wykonanym wnętrzem i przy tym szybka i łatwa w obsłudze dla nielicznej załogi. Wyposażona w wiele udogodnień ułatwiających życie na pokładzie i sprzyjający swobodnej żegludze.
Kadłub
Klasyczna linia, żadnych nowatorskich wybiegów, ma być wygodnie, a przy okazji także szybko. Priorytetem była jednak wygoda użytkowników. Płetwa balastowa także klasyczna, nie zdradza żadnych aspiracji regatowych, solidna konstruktorska robota z jasno określonym priorytetem.
Kokpit
Bardzo obszerny nie tylko dla załogi, ale także dla gości. Szerokie przejścia komunikacyjne, wygodne miejsca do siedzenia, także w przechyle. W centralnym miejscu umieszczono składany stolik, pod którym ukryto dwa schowki. Większy pomieści naczynia lub butelki, w mniejszym z powodzeniem można schować np. telefony lub UKF-kę, z którą nie wiadomo zazwyczaj, co zrobić.
Stanowisko sternika
Bardzo wysoko oceniane przez ekspertów. Dużo miejsca dla skipera, wygodne siedzisko, manetka silnika umieszczona na prawej burcie. Uwagę zwraca bardzo sprytny schowek na szoty i fały umieszczony pod uchylną częścią siedziska, pod którym umieszczono głośnik. Wygodna pozycja sternika zarówno gdy stoi jak też gdy zdecyduje się sterować siedząc. Dobrze wyprofilowany pokład przy stanowisku sternika i dobra widoczność ruchomego panelu centralnego umieszczonego w konstrukcji stołu. Dobra widoczność zza koła sterowego, zarówno do przodu jak i do tyłu. Liczne obszerne bakisty pomagają uporać się z bagażami i rzeczami podręcznymi, tutaj też bez trudu pomieszczą się odbijacze. Wyprofilowana balista rufowa mieści butle gazowe i pozwala zachować bezpieczeństwo.
Rufa
Nowinką wśród Sun Odysseyów jest konstrukcja rufy. Szeroka pawęż kryje w sobie sporo niespodzianek, wśród których wyróżnia się opuszczana platforma ułatwiająca komunikację z lądem. Jej obsługa to kilka ruchów talią, jest łatwa i nie wymaga dużej siły fizycznej. Po opuszczeniu pawęży tworzy się platforma, z której łatwo wejść do wody i łatwo z niej wydostać się po kąpieli.
Takielunek
Klasyczny maszt aluminiowy starannie spawany i wyposażony w sprytne składane stopnie ułatwiające opanowanie grotżagla. Na topie masztu elektronika nie wyróżniająca się szczególnie na tle konkurencji. Szoty i fały ergonomicznie rozprowadzone po pokładzie i biegnące poprzez knagi zaciskowe do kokpitu. Nie wyróżnia się niczym szczególnym, a przy tym nie koliduje w komunikacji po pokładzie.
Pokład
Bardzo przemyślany, wskutek czego – choć nie brak w nim niczego – jest zarazem bardzo prosty i czysty. Wszystkie fały schowano w specjalnym tunelu na dachu kabiny. Istnieje możliwość zamontowania wysokiej i doświetlonej szpryc-budy, która poprawia komfort w żegludze. Dużo miejsca do komunikacji, czysta forma i brak zbytecznych elementów wyróżnia ten jacht na tle konkurencji.
Żagle
Klasyka. Grot o powierzchni ponad 80 m2 wspomagany jest żaglami przednimi w dwóch wariantach. Może to być albo genua 140% albo 105-procentowy fok wykonany w systemie self tacking, czyli z szotem na szynie do samodzielnego przechodzenia z burty na burtę przy zwrotach. Grot wyposażony w system lazy jack ułatwiający zrzucanie głównego żagla i wygodny obszerny pokrowiec. To czyni żeglugę niekłopotliwą, wręcz komfortową, w przypadku zastosowania mniejszego żagla przedniego obsługi wymaga tylko grot, dzięki czemu jacht nie wymaga licznej kompetentnej załogi, a można wręcz żeglować na nim w pojedynkę. Żagle wykonane są z klasycznych tkanin, ale oczywiście na zamówienie można wykonać bardziej regatowe.
Wnętrze
Zwraca uwagę niezwykła pakowność niewielkiego, 12,34-metrowego kadłuba. W tym przedziale konstruktorom udało się zmieścić sześć dwuosobowych koi plus dodatkowe dwie osoby mogą spać w mesie na przemyślnie rozkładanej kanapie. Komunikacja jest wygodna, oczywiście w całej kabinie jest zachowana pełna wysokość stania. Uwagę zwraca także jeden element, zazwyczaj bagatelizowany na tego typu jachtach; to płaska podłoga, bez uskoków, stopni i wgłębień, dzięki czemu załoga nie potyka się o przeszkody, a wnętrze nabiera wizualnej przestronności. Kabiny są wygodne, wyposażone w szafki i schowki, koje są wystarczająco dużych rozmiarów, nawet na większych gabarytowo załogantów, a łazienki spełnia oczekiwania nawet wymagającej załogi. W mesie zwraca uwagę duży stół, przy którym bez trudu pomieści się cała załoga, a który na noc można złożyć aby wygodnie mogły spać na nim dwie osoby, oczywiście z wykorzystaniem kanapy w mesie. Uwagę zwraca duże doświetlenie wnętrza jachtu zarówno poprzez luki pokładowe jak i okienka umieszczone w burcie. Skutkiem tego jest dużo światła we wnętrzu, co sprawia, że mesa wydaje się znacznie większa niż w rzeczywistości.
Jacht Sun Odyssey 409 to przykład solidnej roboty stoczniowej, jasno sprecyzowanych celów i bardzo dobrego wykonania. Dzięki temu powstała jednostka bardzo interesująca, atrakcyjna pod względem osiągów, bardzo elegancka w formie i łatwa w obsłudze. Po jej zakup już stoi kolejka chętnych, a stocznia Jeanneau już przygotowuje nowości na kolejny sezon.
Nominowanymi do nagrody jednostkami były: Bavaria Cruiser 45, Beneteau Oceanis 58, Comet 26, Hanse 445. Jury najwyżej oceniło walory Sun Odyssey wskazując na komfort, wygodę, elegancję oraz jakość wykonania.