Holenderskie Regaty Pucharu Świata ISAF Delta Lloyd

Pierwsze regaty pucharu świata w klasach olimpijskich w Medemblik w Holandii odbyły się w 1985 roku. Zawody te od roku zaliczane do Pucharu Świata ISAF (jedne z 7 zawodów wliczanych do łącznej klasyfikacji) przez 25 lat swego istnienia stały się jednymi z najważniejszych regat w klasach olimpijskich i gromadzą co roku ponad 1100 żeglarzy z ponad 50 krajów świata. Regaty w Holandii znane są również z rozmaitych innowacji wprowadzanych na przestrzeni lat, wiele z nowych przepisów regatowych wprowadzonych zostało właśnie w Holandii a zostały one później formalnie przyjęte przez Międzynarodową Federację Żeglarską (ISAF, formalnie znaną jako IYRU).

Z najważniejszych nowinek wprowadzonych podczas holenderskich regat wartych odnotowania wymienić można:Holenderskie Regaty Pucharu Świata ISAF Delta Lloyd Regatta

W 1986 roku wprowadzono oddzielne zawody kobiet i mężczyzn w klasie 470

W 1987 roku wprowadzono oddzielne dla mężczyzn i kobiety zawody w klasie desek surfingowych

W roku 1993 w deskach surfingowych powstała klasa Mistral One Design z podziałem na kobiety i mężczyzn (przez ISAF nie uważana za klasę olimpijską)

W roku 1997 wprowadzono do programu regat klasę 49-er (olimpijską klasę Match Racing). Trzy lata później odbyły się pierwsze olimpijskie Match Racingi

W roku 1996 organizatorzy podjęli decyzję o rezygnacji z klasy STAR, jednak po przypomnieniu przez ISAF, że klasa STAR (Double Handed Keelboat) jest najstarszą klasą olimpijską (w programie Igrzysk Olimpijskich od 1932r.) klasa ta została przywrócona do programu regat w 1998r.

Ponieważ rok 2000 był rokiem olimpijskim wyjątkowo Holendrzy nie wprowadzili żadnych zmian – regaty z tego roku jednak wielu kibiców pamięta ze względu na chyba najgorszą pogodę w historii.

W 2002 roku jeden ze sponsorów regat firma Armada Security wprowadziła w trakcie regat systemy trackingowe dzięki czemu widzowie mogli oglądać regaty za Holenderskie Regaty Pucharu Świata ISAF Delta Lloyd Regattapośrednictwem internetu

W 2003r. wprowadzono do programu regat „Champions Trophy”

W 2004 wycofał się z regat sponsor strategiczny, firma SPA

W roku 2005 regaty rozegrano pierwszy raz pod nową nazwą Holland Regatta oraz wprowadzono kolejne innowacje w przebiegu samych regat – w kilku klasach jak 49-er, Tornado, 470 Men and 470 Women obyło się sześć finałów w niedzielę.

W roku 2006 po Igrzyskach Olimpijskich w Atenach ISAF rezygnuje z klasy Mistral na rzecz nowej klasy RS: X

W 2007 nowy sponsor nadaje regatom nową nazwę – The Breitling Regatta.  Wieczorem organizowane są wyścigi w porcie – zwycięzcy dziennych wyścigów rywalizują ze sobą w identycznych 12-metrowych łodziach. Wyścigi medalowe stanowią 2 ostatnie dni imprezy.

W roku 2008 nowy sponsor generalny – nowa nazwa regat – Delta Lloyd Regata. 22 z 33 medalistów olimpijskich z Pekinu, ścigało się wcześniej w tym samym roku w The Delta Lloyd Regatta. Fakt ten pokazuje jak silnie obsadzone są  Regaty Delta Lloyd i jak duża jest w ich trakcie konkurencja.

W 2009 roku Regaty Delta Lloyd obchodzą swoje 25-lecie, od ćwierć wieku są jednym z najważniejszych wydarzeń świata dla regatowych klas olimpijskich. Rok 2009 jest również pierwszym rokiem kiedy Regaty Delta Lloyd zostają zaliczone do Pucharu Świata ISAF, stają się wiec zawodami najwyższej rangi żeglarskiej.

W zakończonych właśnie regatach Delta Lloyd 2010 warto skupić się na Polakach – świetnie wypadli deskarze Przemysław Miarczyński zajął pierwsze miejsce w klasie S:X mężczyzn, natomiast Piotr Myszka zajął 4 miejsce. Wśród pań w klasie RS:X  Zofia Klepacka zajęła 2 pozycję. Wart odnotowania jest również powrót naszych olimpijczyków Mateusza Kusznierewicza i Dominika Życkiego do klasy Star – niestety pomimo świetnego początku załoga musiała wycofać się z regat przedostatniego dnia zawodów ze względu na silne przeziębienie Mateusza Kusznierewicza i zajęła ostatecznie 9 miejsce. W tegorocznych Regatach Delta Lloyd po raz pierwszy wystartowała kobieca załoga w olimpijskiej klasie Match Racing, w składzie: Katarzyna Pic, Antonina ŻółtoHolenderskie Regaty Pucharu Świata ISAF Delta Lloyd Regatta 2010wska i Monika Kordek – panie zajęły przedostatnie miejsce, ale było to przetarcie szlaków przed startem w tej klasie w Igrzyskach Olimpijskich w Londynie. Wśród pozostałych Polskich załóg Łukasz Przybytek i Kamil Zwolak zajęli 20 miejsce w klasie 49-er (co na 70 startujących załóg można uznać za dobry wynik), w klasie Finn 22 miejsce zajął Rafał Szukiel, 25 miejsce Piotr Kula i 45 miejsce Miłosz Wojewski. W klasie 470 kobiecej 25 miejsce zajęły Agnieszka Skrzypulec i Jolanta Ogar a w tej samej klasie mężczyzn Piotr Radowski i Marcin Wantke uplasowali się na 36 miejscu.

Wszystkim startującym zawodnikom oczywiście gratulujemy woli walki i żeglarskiej rywalizacji i życzymy pomyślnych wiatrów w kolejnych regatach.

Oficjalne wyniki regat

Film z wyścigów finałowych

Autor: Marek D. Ostasz
Źródło: deltalloydregatta.org