Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. To 303 km niezapomnianej przygody, którą można przeżyć płynąc kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem.
Warto zaznaczyć, że Pętla Żuławska to także element Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 biegnącej z Rotterdamu, przez berliński węzeł śródlądowych dróg wodnych, północną Polskę, do Kaliningradu, a dalej drogą wodną Niemna (Pregołą i Dejmą do Kłajpedy).
petla-zulawska.pl
Pętla Żuławska to w końcu sieć portów, przystani żeglarskich i pomostów cumowniczych o najwyższej jakości, które powstały w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”, który został uznany za jedno z kluczowych przedsięwzięć turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013 Działanie 6.4 „Inwestycje w projekty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Projekt realizowany jest przez partnerów samorządowych z województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki wodnej w Gdańsku.
Oprócz szlaków wodnych zgromadzonych wokół delty Wisły i infrastruktury dla turysty wodnego, Pętla Żuławska łączy ze sobą liczne atrakcje związane z dziedzictwem kulturowym Żuław Wiślanych. To obszar niezwykle bogaty w unikatowe w skali kraju obiekty historyczne: zamki gotyckie czy domy podcieniowe, a także zabytki hydrotechniczne: mosty zwodzone czy śluzy.
Trasa żeglugowa na Tudze, powiększenie portu w Krynicy Morskiej, mariny w Pucku, Jastarni, Górkach Zachodnich i Świbnie – to nowe inwestycje planowane na Pętli Żuławskiej, popularnym szlaku wodnym na Pomorzu.
Władze województwa pomorskiego przyznają, że modernizacja Pętli Żuławskiej to dla samorządu pomorskiego przedsięwzięcie strategiczne. – Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów: modernizowane będą istniejące przystanie oraz zlikwidowane bariery na szlakach wodnych.
Plan rozbudowy Pętli zakłada otwarcie trasy żeglugowej na Tudze, którą będzie można dopłynąć do Nowego Dworu Gdańskiego. Jak mówi Rafał Wasil z departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, powstaną mosty na Tudze, m.in. w Żelichowie i na Szkarpawie, a w Nowym Dworze Gdańskim – przystań żeglarska.
Rozbudowany ma być port jachtowy w Krynicy Morskiej. Dzięki budowie nowych pomostów pływających, liczba miejsc do cumowania jachtów zwiększy się do ponad 100, z obecnych ok. 80. Powstanie zaplecze sanitarne i socjalne, będzie też dźwig do wodowania jachtów.
W wielu miejscowościach nad Zatoką Gdańską powstaną nowe lub zostaną rozbudowane istniejące mariny. Nowa przystań posiadająca sto miejsc do cumowania ma powstać w Pucku. Mariny mają też powstać w Jastarni, Sopocie, Rzucewie i Rewie. W Gdańsku planowana jest rozbudowa przystani w Górkach Zachodnich, gdzie ma być ok. 200 miejsc do cumowania, o ok. 30 procent więcej niż jest obecnie oraz w Świbnie i w Sobieszewie.
Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 92 mln złotych. Pieniądze pochodzą głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Pomorskiego na lata 2014-2020. Obiekty mają być oddane do użytku przed sezonem w 2019 roku.
Sieć portów, przystani żeglarskich i pomostów cumowniczych, które powstały w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”, został uznany za jedno z kluczowych przedsięwzięć turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013. Projekt realizowany jest przez partnerów samorządowych z województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki wodnej w Gdańsku.
Żródło: rp.pl
Foto: petla-zulawska.pl