“Srebrny Sekstant” i I Nagroda Honorowa “Rejs Roku 2013” dla kpt. Ryszarda Wojnowskiego

Jury dorocznego ogólnopolskiego żeglarskiego konkursu “REJS ROKU” ogłosiło wyniki swoich obrad – „Srebrny Sekstant” i I Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2013″ dla kpt. Ryszarda Wojnowskiego za pierwsze pokonanie Przejścia Północno-Wschodniego pod polską banderą na jachcie „Lady Dana 44″, II Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2013″ – kpt. Joanna Pajkowska za postawę i wynik w regatach OSTAR 2013 na s/y „Cabrio 2″, III Nagrodę Honorową „Rejs Roku 2013″ – kpt. Kazimierz Ludwiński za wokółziemską wedrówkę na s/y „Wyspa Szczęśliwych Dzieci”. Jury postanowiło także wyróżnić cztery kolejne żeglarskie rejsy. Dwie wyprawy polarne w rejony przeciwległych biegunów, oraz transatlantyckie projekty regatowe.

Jury dorocznego ogólnopolskiego żeglarskiego konkursu “REJS ROKU” w składzie:

kontradm. Czesław Dyrcz przewodniczący Jury, rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej Maciej Leśny z-ca Prezesa PZŻ, przewodniczący Komisji Żeglarstwa Morskiego, laureaci z lat ubiegłych: Krystyna Chojnowska-Liskiewicz, Hubert Latoś, Krzysztof Kamiński, Andrzej Rościszewski, Jerzy Wąsowicz, Zbigniew Stosio – sekretarz Jury, Sekretarz Generalny PZŻ – Andrzej Radomski przedstawiciel Prezydenta Gdańska, publicyści morscy, pomysłodawcy „Rejsu Roku – Srebrnego Sekstantu”: Tadeusz Jabłoński, Zenon Gralak, Aleksander Gosk

wnikliwie przeanalizowało zgłoszone przedsięwzięcia żeglarskie 2013 roku. W sumie pod obrady trafiło 12 wypraw, charakteryzujących się dużą różnorodnością, zarówno pod względem skali, charakteru, celów, stopnia żeglarskiej trudności. Były rejsy samotne, załogowe, wyczyny sportowe i wyprawy rodzinne.

 

„Srebrnym Sekstantem”, uhonorowano kpt. Ryszarda Wojnowskiego za pionierskie, pierwsze w historii polskiej bandery sportowej pokonanie Przejścia Północno-Wschodniego. Wyprawa jachtu „Lady Dana 44” z siedmioosobową załogą zakładała opłynięcie Bieguna Północnego w jednym sezonie. Niestety sytuacja lodowa po pokonaniu Przejścia Północno-Wschodniego zmusiła kapitana do zmiany planu i skierowania się poprzez Cieśninę Beringa do kanadyjskiego Vancouver. Mimo tego czteromiesięczna wyprawa to znaczący wyczyn w historii polskiego żeglarstwa polarnego.

 

 

 

Godny odnotowania wynik w transatlantyckich regatach OSTAR zdecydował o przyznaniu kpt. Joannie Pajkowskiej II Nagrody „Rejsu Roku”. Była jedyną kobietą w regatach. Mimo awarii katamarana „Cabrio 2” po starcie, i 10 godzinnego opóźnienia w wyjściu na Atlantyk, dzielnie walczyła na sztormowej trasie i zakończyła regaty na 7 miejscu. Warta podkreślenia jest aktywność kpt. Pajkowskiej na oceanach. Żeglarskie kroniki corocznie donoszą o jej kolejnych ciekawych rejsach. W 2013 roku przepłynęła Atlantyk 4 razy.

 

 

III Nagrodę „Rejsu Roku” przyznano kapitanowi Kazimierzowi Ludwińskiemu za opłynięcie świata w ośmioletniej, rodzinnej wędrówce po oceanach, zakończonej w kwietniu 2013 r. To uhonorowanie życia wypełnionego żeglarską pasją i pragnieniem wolności. Katamaran „Wyspa Szczęśliwych Dzieci” trzech braci Ludwińskich, to prawdziwe zjawisko w polskim żeglarstwie. Zbudowany rodzinnym wysiłkiem 35 lat temu, przeżeglował z nimi tysiące mil. Ukształtował charaktery, wypełnił życie humanistycznym przesłaniem symbolizowanym przez swoją nazwę.

 

Jury postanowiło także wyróżnić cztery kolejne żeglarskie rejsy. Dwie wyprawy polarne w rejony przeciwległych biegunów, oraz transatlantyckie projekty regatowe.

– Etapową, załogową wyprawę „Sekstant Expedition – Rosyjska Arktyka 2013” na jachcie „Barlovento II” poprowadził kpt. Maciej Sodkiewicz. Jacht osiągnął rekordową w polskim żeglarstwie szerokość geograficzną 82 st. 10,554.

– Na wody Antarktyki z kolei, prowadziła Polska Żeglarska Wyprawa Śladami sir Ernesta Shackletona poprowadzona przez kpt. Piotra Kuźniara na jachcie „Selma Expeditions”. Pionierska eksploracja Georgii Południowej, pierwsze polskie lądowanie na Wyspie Słoniowej. Żegluga w trudnych lodowych i sztormowych warunkach, do niedostępnych rejonów antarktycznych, to doświadczenia załogi podczas ponad miesięcznej wyprawy.

– „Ostar for Dydek” to oryginalny projekt zrealizowany przez kpt. Krystiana Szypkę. Pomyślny start na jachcie „Sunrise” w transatlantyckich regatach samotnych żeglarzy, w ramach szerszego projekty edukacyjnego, upamiętniającego najwybitniejszą polską koszykarkę Małgorzatę Dydek, nagrodzono wyróżnieniem „Rejsu Roku”.

– Wyróżniono także rekordy i regatowe wyniki osiągnięte na atlantyckich trasach przez kpt. Zbigniewa Gutkowskiego. Ścigając się na jachcie „Energa” jest aktualnie naszym jedynym reprezentantem w światowej elicie regatowego żeglarstwa.

 

Nagrodę specjalną prezydenta miasta Gdańska „Bursztynową Różę Wiatrów” przyznano Bogusławowi Witkowskiemu, prezesowi Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego. Energia, kreatywność, skuteczne zaangażowanie na rzecz żeglarstwa, dały imponujący bilans podjętych w minionym roku przedsięwzięć sportowych, edukacyjnych, kulturalnych, promujących żeglarstwo w całym regionie, często o randze ogólnokrajowej.

Nagrodą specjalną Polskiego Związku Żeglarskiego wyróżniono środowiska polonijne z:

– USA – Inter-Pro Sailing Team z Chicago oraz Kanady – Jacht Klub „Zawisza Czarny”. Żeglarze polonijni aktywnie organizują i uczestniczą w zlotach polonijnych, a także regatach. W 2013 r. m.in. Rolex Regatta, St. Thomas; Lake Ontario 300 – 1 miejsce s/y „Husaria” wśród 120 jachtów biorących udział w tych najdłuższych na świecie regatach (300 Mm non-stop) na wodach śródlądowych; Tri-State Regata, Chicago, pierwsze miejsce w długodystansowych, etapowych regatach rozgrywanych na wodach Jeziora Michigan. Zawsze pod biało-czerwoną banderą.

 

Jury Redakcji miesięcznika “Żagle” (55 lat!) pod przewodnictwem Redaktora Naczelnego – Waldemara Heflicha przyznało nagrodę w kategorii “małych jachtów na morzu” załodze mieczówki “Cerberyna – Mila (Antila 24) – Iwonie i Markowi Tarczyńskim. Był to kolejny ich rejs w ramach wieloletniego własnego programu “Schengen”. Rejs trwał 86 dni, w trakcie którego przebyto 1800 mil, odwiedzono 55 portów w 9 krajach. Trasa wiodła z Kilonii, Kanałem Kilońskim, rzeką Eider, Morzem Północnym, Limfjordem przez Kattegat, Kanał Gota do Sztokholmu i dalej na Alandy, porty fińskie, Tallin, przez Vainameri, Zatokę Ryską i Bałtykiem do Gdańska.

 

źródło: Subiektywny Serwis Informacyjny

 Kpt. Jerzy Kuliński