Kapitan Władysław Chmielewski

Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. Kapitan Władysław Chmielewskina Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:

Kapitan Władysław ChmielewskiMoja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 –  I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież  sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”

Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.

76. Wieloletnie starania o bezpłatny urlop w PŻM. 1989 r.

Władysław Chmielewski - w 1971r w wieku 32 lat zosytał kapitanem PŻM - jak dostawał bezpłatny urlop...

  76. Wieloletnie starania o bezpłatny urlop w PŻM. 1989 r.   Onego czasu byłem kapitanem od kwietnia 1971 r., a co się działo – pokrótce Wam opowiem:Kapitanem zostałem w PŻM-ie na początku 1971 roku mając 32 lat. Podanie o…

75. Wycieczki ze statku w roku 1969/70.

Żaglówka na Nilu podczas postoju statku Białystok w porcie - rok 1970

  75. Wycieczki ze statku w roku 1969 [26]– „Białystok” –  1969/70 r.   DWT = 10 190 t.     L = 134 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako pierwszy oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W jednym…

74. Do czego może zmusić alkoholik?

Wspomnienia kapitana PŻM - rejs staku Generał Bem

  74. Do czego może zmusić alkoholik? „Generał Bem” – starszy i 4-ty mechanik. Przez wiele miesięcy na tym statku miałem kłopot ze starszym mechanikiem Pawłem K. Po prostu zbyt często nadużywał alkoholu. Wielokrotnie nie można go było prośbami ani…

73. Przygoda z dentystami w Gdańsku.

statek Generał Madaliński w Gdańsku w 1997r we wspomnieniach kapitana PŻM

  73. Przygoda z dentystami w Gdańsku. (58). “GENERAŁ MADALIŃSKI” – 1998 r.  DWT = 37.844 t. L = 201 m.;  rok budowy 1975, Bułgaria. Czw., 9.7.98 (3), Gdańsk.Shipchandler dostarczył trochę zakupionej żywności. Zamówiłem niewiele, gdyż poprzedni kapitan zostawił żywności…

71. Dwa sztormy i awarie.

Awarie statków na morzu w opowieści kapitana PŻM

  71.  Dwa sztormy i awarie. [44]– „Powstaniec Warszawski” – 1985/86 r.  DWT = 33 460 t.  L = 198 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po wyładunku na Missisipi owsa…

66. Powrót do kraju z Paranagua, Brazylia.

Podróż do domu na urlop po długim rejsie w kapitańskiej relacji Wł. Chmielewskiego

  66. Powrót do kraju z Paranagua, Brazylia. [55]– „Studzianki” – 1995 r.  DWT = 33 450 t.   L = 199 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W drodze z…

65. 2 x powroty ze statków.

Statek Ziemia Mazowiecka w kapitańskich wspomnieniach

  65. 2 x powroty ze statków. [51]– „Kopalnia Zofiówka” (z Hamburga.) – 1992 r.  DWT = 14 176 t.  L = 146 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Ponieważ…

64. Kłajpeda, Litwa –> USA; 20 tonowe bloki żelaza

Port w Kłajpedzie we wspomnieniach kapitana statku "Powstaniec Listopadowy" w 1994r.

  64. Kłajpeda, Litwa –> USA; 20 tonowe bloki żelaza [54]- „Powstaniec Listopadowy” – 1994 r.   DWT = 33 76 t.   L = 195 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:…

63. Palenie się ładunku w dwóch ładowniach

Palący się ładunek w obydwu ładowniach Powstańca Listopadowego PŻM w relacji kapitana Chmielewskiego podczas rejsu do Francji w 1994r

  63.  Palenie się ładunku w dwóch ładowniach [49]– „Powstaniec Listopadowy” – 1994 r.  DWT = 33 767 t.  L = 195 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po dopłynięciu…

62. Zalanie wodą ładowni z fosfatami na M. Śródziemnym

  62. Zalanie wodą ładowni z fosfatami na M. Śródziemnym. [25]– „Huta Ostrowiec” – 1968/69 r.   DWT = 10 875 t.  L = 134 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako pierwszy oficer, a co się działo – pokrótce Wam…

61. Filipiny – rejs 7 miesięcy

Opowieść kpt/ Chmielewskiego o rejsie na Filipiny w 1986 roku

  61. Filipiny – rejs 7 miesięcy [46]– „Walka Młodych” – 1986/87 r.   DWT = 33 485 t.   L = 198 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W Rouen, Francja,…