Kapitan Władysław Chmielewski

Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. Kapitan Władysław Chmielewskina Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:

Kapitan Władysław ChmielewskiMoja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 –  I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież  sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”

Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.

12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU

Opowiadanie II oficera o pracy na pokładzie i rejsach statku "Gliwice" w latach 60-tych

  12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU cz.2/3 „Gliwice” –  DWT = 2 218 t.  L = 77 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po urlopie, 10 marca…

11. WYCIECZKA ŁODZIAMI STATKOWYMI W AFRYKAŃSKI BUSZ

Wspomnienia kapitana Chmielewskiego z wycieczki ze statku Huta Florian w głąb Afryki w 1961r.

  11. WYCIECZKA ŁODZIAMI STATKOWYMI W AFRYKAŃSKI BUSZ „Huta Florian” – 1961/62 r.   DWT = 10 100 t.   L = 136 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Stojąc na…

10. PRACA MARYNARZY – 50 LAT TEMU

Wspomnienia sternika manewrowego z pracy i zycia na statku Polskiej Żeglugi Morskiej w latach 60-tych

  10. PRACA MARYNARZY – 50 LAT TEMUcz. 1/3 „Huta Florian” – 1961/62 r.  DWT = 10 100 t.   L = 136 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Opisane…

9. PIRACI NA FILIPINACH

Napad piratów na statek Walka Młodych w 1986r. we wspomnieniach ówczesnego kapitana - Władysława Chmielewskiego

  9. PIRACI NA FILIPINACH cz. 2/2 „Walka Młodych” – 1986/87 r. DWT = 32 000 ton, L = 200 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po niespodziewanym (ale w…

8. NAPAD PIRATÓW NA STATEK W NIGERII

Wspomnienia kapitańskie z napadu piratów

  8. NAPAD PIRATÓW NA STATEK W NIGERII cz. 1/2 „Kopalnia Szombierki” – 1980/81 r.  DWT = 16 728 t.    L= 159 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: O…

7. RAJ (NA LĄDZIE I MORZU) W II RP.

  7. RAJ (NA LĄDZIE I MORZU) W II RP.   Oto cytaty sprzed 70 lat, opisujące Gdynię i pracę na polskich statkach przed 1939 r.   Zbigniew Uniłowski: “Gdynia na co dzień”, “Wiadomości Literackie”, rok 1937. W: “Polskie drogi,…

6. OSTATNIA PRAKTYKA PO 4 ROKU NAUKI; WOJSKO

PLO "Oleśnica" - praktyki na drobnicowcu w 1959r.

  6. OSTATNIA PRAKTYKA PO 4 ROKU NAUKI;  WOJSKO [5]– “OLEŚNICA”. 1959 r.  Kpt. Fr. Loroch.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako praktykant na statek PLO, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Tym 4-tym postem kończę te bardzo…

5. DWUKROTNIE NA “DARZE POMORZA”

Dar Pomorza - praktyki studenckie w 1957

  5. DWUKROTNIE NA “DARZE POMORZA” [3-4]– “DAR POMORZA”. 1957, 1958 r.  Kpt.  K. Jurkiewicz   Onego czasu byłem dwukrotnie zaokrętowany na innym szkolnym żaglowcu, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Kilka słów o żaglowcu. Jest to fregata…

4. DWUKROTNIE NA “ZEWIE MORZA”

Zaokrętowanie na praktykach na Zewie Morza w 1955r.

  4. DWUKROTNIE NA “ZEWIE MORZA” [1-2]– “ZEW MORZA”. 1955, 1956 r.  Kpt. – M. Kazibut.   Onego czasu byłem dwukrotnie zaokrętowany na szkolne żaglowce, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po egzaminach do PSM ci, którzy zostali…

3. SZKOŁA MORSKA W GDYNI 1955-1960r.

Studia w Szkole Morskiej w Gdyni w roku 1955

  3. SZKOŁA MORSKA W GDYNI 1955-1960r.   Ponieważ w tych dniach, czyli w czerwcu 2010 r., mija 55 lat od chwili przyjęcia mnie do Szkoły Morskiej w Gdyni (1955 r.) oraz 50 lat od ukończenia w/w szkoły (1960 r.)…

2. SAN LORENZO – REDA LIZBONY

Gen. Madalinski w Ventspils we wspomnieniach kapitana Chmielewskiego

2. SAN LORENZO – REDA LIZBONY(cz. 2/2) „Gen. Madaliński” – 1998 r.  DWT= 37 844 t.  L= 201 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Sob., 3.10.98 (89), wypłynięcie z San…

1. VENTSPILS – SAN LORENZO

Port Vitoria we wspomnieniach kapitana Chmielewskiego

  1. VENTSPILS – SAN LORENZO(cz. 1/2)„Gen. Madaliński” – 1998 r.  DWT= 37 844 t.  L= 201 m.   Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:Na początek publikowania moich Notatek z pływania wybrałem…