12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU
12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU cz.2/3 „Gliwice” – DWT = 2 218 t. L = 77 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po urlopie, 10 marca…
Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. na Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:
“Moja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 – I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”
Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.
12. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU cz.2/3 „Gliwice” – DWT = 2 218 t. L = 77 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po urlopie, 10 marca…
11. WYCIECZKA ŁODZIAMI STATKOWYMI W AFRYKAŃSKI BUSZ „Huta Florian” – 1961/62 r. DWT = 10 100 t. L = 136 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Stojąc na…
10. PRACA MARYNARZY – 50 LAT TEMUcz. 1/3 „Huta Florian” – 1961/62 r. DWT = 10 100 t. L = 136 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Opisane…
9. PIRACI NA FILIPINACH cz. 2/2 „Walka Młodych” – 1986/87 r. DWT = 32 000 ton, L = 200 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po niespodziewanym (ale w…
8. NAPAD PIRATÓW NA STATEK W NIGERII cz. 1/2 „Kopalnia Szombierki” – 1980/81 r. DWT = 16 728 t. L= 159 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako starszy marynarz, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: O…
7. RAJ (NA LĄDZIE I MORZU) W II RP. Oto cytaty sprzed 70 lat, opisujące Gdynię i pracę na polskich statkach przed 1939 r. Zbigniew Uniłowski: “Gdynia na co dzień”, “Wiadomości Literackie”, rok 1937. W: “Polskie drogi,…
6. OSTATNIA PRAKTYKA PO 4 ROKU NAUKI; WOJSKO [5]– “OLEŚNICA”. 1959 r. Kpt. Fr. Loroch. Onego czasu byłem zaokrętowany jako praktykant na statek PLO, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Tym 4-tym postem kończę te bardzo…
5. DWUKROTNIE NA “DARZE POMORZA” [3-4]– “DAR POMORZA”. 1957, 1958 r. Kpt. K. Jurkiewicz Onego czasu byłem dwukrotnie zaokrętowany na innym szkolnym żaglowcu, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Kilka słów o żaglowcu. Jest to fregata…
4. DWUKROTNIE NA “ZEWIE MORZA” [1-2]– “ZEW MORZA”. 1955, 1956 r. Kpt. – M. Kazibut. Onego czasu byłem dwukrotnie zaokrętowany na szkolne żaglowce, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po egzaminach do PSM ci, którzy zostali…
3. SZKOŁA MORSKA W GDYNI 1955-1960r. Ponieważ w tych dniach, czyli w czerwcu 2010 r., mija 55 lat od chwili przyjęcia mnie do Szkoły Morskiej w Gdyni (1955 r.) oraz 50 lat od ukończenia w/w szkoły (1960 r.)…
2. SAN LORENZO – REDA LIZBONY(cz. 2/2) „Gen. Madaliński” – 1998 r. DWT= 37 844 t. L= 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Sob., 3.10.98 (89), wypłynięcie z San…
1. VENTSPILS – SAN LORENZO(cz. 1/2)„Gen. Madaliński” – 1998 r. DWT= 37 844 t. L= 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:Na początek publikowania moich Notatek z pływania wybrałem…