44. Atlantycki sztorm.

44. Atlantycki sztorm. [29]– „Hutnik” – 1972/73 r. DWT = 14 150 t. L = 156 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Na tym statku pływałem od czerwca do…
Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. na Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:
„Moja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 – I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”
Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.
44. Atlantycki sztorm. [29]– „Hutnik” – 1972/73 r. DWT = 14 150 t. L = 156 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Na tym statku pływałem od czerwca do…
43. „Odwaga” na jawie (A) i we śnie (B). A/. Pokazowe przepłynięcie między Ushant i wysepkami. „Hutnik” – 1972/73 r.; DWT = 14 149 t. L = 156 m. Będąc kapitanem i mając na statku 12 studentów z…
42. Libia – 1977 r., 4 miesiące… [34]- „Metalowiec” – 1977 r. DWT = 14 000 t. L = 156 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Sześć miesięcy przepracowanych…
41. KUBA –1985r. (cz. 2/2) [44]- „Powstaniec Warszawski” – 1985 r. DWT = 33 460 t. L = 198 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Trasę z Djuron w…
40. KUBA – 1966r. (cz. 1/2) [17]- „Transportowiec” – 1966 r. DWT = 14 072 t. L = 156 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako II-oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Zaokrętowałem w Szczecinie w…
39. Dunaj – Bralia, RUMUNIA 1986r. (cz. 2/2). [41]- „Powstaniec Wielkopolski” – 1986 r. DWT = 33 450 t. L = 198 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Płyniemy…
38. Dunaj – Bralia, RUMUNIA. 1983r. (cz. 1/2). [40]- „Ziemia Koszalińska” – 1983 r. DWT = 26 500 t. L = 191 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po…
37. Żegluga w lodach kanadyjskich. [56]– „Uniwersytet Wrocławski” – 1996 r. DWT= 52 020 t. L= 220 m. T= 12,1 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Od Nowej Fundlandii,…
36. Góry lodowe na trasie: Farewell/Grenlandia – Port Churchill/Zatoka Hudsona. [38]- “Gen. Prądzyński” – 1981 r. DWT = 37 800 t. L = 201 m. T = 11,2 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się…
35. Czynna gruźlica u marynarza i … brak rozsądku. [46]– „Walka Młodych” – 1986/87 r. DWT 33 485 t. L 200 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Statek z…
34. Ciężkie zatrucie rybą na statku w morzu. [51]- „Kopalnia Zofiówka” – 1992 r. DWT = 14 176 t. L = 146 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po…
33. Huragan „Andrew” – Nowy Orlean/Missisipi – statek na kotwicy. [51]- „Kopalnia Zofiówka” – 1992 r. DWT = 14 176 t. L = 146 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam…
32. Zderzenie z okrętem wojennym ZSRR w Murmańsku. [29]- „Hutnik” (Murmańsk) – 1972/73 r. DWT = 14 150 t. L = 156 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W…
31. Śmiertelny wypadek inspektora PRS na statku w Brazylii. [57]- „Uniwersytet Jagielloński” – 1997 r. DWT = 52 000 ton, L = 220 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2. oficer, a co się działo – pokrótce Wam…
30. Śmierć robotnika w ładowni statku, Lizbona. [26]– „Białystok” – 1969/70 r. DWT = 10 190 t. L = 134 m W jednym z rejsów (kapitan Jerzy Kuklicz) popłynęliśmy z węglem z Polski do Portugalii, do Lizbony. Byłem…
29. Wycieczka z Itei do Delf i trudny powrót do portu. [36]– „Ziemia Wielkopolska” – 1979/80 r. DWT = 26 362 t. L = 191 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce…