28. Z nożem do Białego Domu w Waszyngtonie!
28. Z nożem do Białego Domu w Waszyngtonie! [38]– „Generał Prądzyński” – 1981/82 r. DWT = 37 800 t. L = 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po…
Z nieukrywaną radością i dumą przedstawiam Państwu kapitana Władysława Chmielewskiego, Człowieka Morza, który urodził się w styczniu 1939r. na Zamojszczyźnie, w 1960r. ukończył Państwową Szkołę Morską w Gdyni i kolejne 38 lat swego życia spędził na morzu, w tym 26 lat jako Kapitan na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej. Na podstawie notatek poczynionych przez te kilkadziesiąt lat na morzach i oceanach, kapitan Chmielewski stworzył swoje wspomnienia, które będziemy mieli zaszczyt publikować poniżej. Pan Władysław pisze o sobie:
“Moja rodzina została w październiku 1941r. wysiedlona przez Niemców do obozu w Zamościu, potem k/Hrubieszowa i osadzona we wsi Głusko k/Karczmisk na gospodarce pożydowskiej. Tam 16.03.1943r. zmarł mój ojciec; w tym samym dniu w Oświęcimiu została zagazowana mama mojej mamy Paulina, a wcześniej zostali zamordowani: babka i ojciec mojej mamy; jej siostra Helena wywieziona z w/w rodzicami do obozu – przeżyła w obozach łącznie 30 miesięcy.
Ja po Podstawówce, ukończyłem 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu i w latach 1955-60 Państwową Szkołę Morską w Gdyni. W latach 1961-1999 pływałem na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, w tym w latach 1971-1999 na stanowisku kapitana (oprócz 1975-77 – I-oficer).
Te 38 lat pływania to tysiące szufladek z milionami wspomnień, wspartych notatkami prowadzonymi na statkach na bieżąco podczas zaokrętowań. W latach 1992-2000 opracowałem całość wspomnień + setki fotografii i wydrukowałem dla rodziny.
Myślę, że warto te wspomnienia, przecież sprzed 50.. 40…30.. lat opublikować i przybliżyć osobom chcącym poznać pracę na statkach w różnych czasach.
Był trudny wybór spośród setek zdarzeń, ale wszystkiego opisać nie można, a poza tym nie byłoby to ciekawe. Teksty ilustruję własnymi zdjęciami.
Życzę czytelnikom miłego spędzania czasu podczas lektury.
Niestety – portów było tak dużo, że konieczny jest dobry ATLAS ŚWIATA.”
Serdecznie dziękuję Panie Kapitanie ze zechciał się Pan podzielić tak wyjątkowymi morskimi wspomnieniami na łamach portalu Marynistyka.pl i oczywiście zachęcam do lektury – jest to unikalna okazja aby poznać życie i pracę Ludzi Morza na pokładach statków dalekomorskich na przełomie kilkudziesięciu ostatnich lat.
28. Z nożem do Białego Domu w Waszyngtonie! [38]– „Generał Prądzyński” – 1981/82 r. DWT = 37 800 t. L = 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Po…
27. 44 dni na kotwicy na Tamizie; problemy z żeglugą po rzece tak dużym statkiem [38]- „Generał Prądzyński” – 1981 r.; DWT = 37 800 t. L = 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co…
26. 12 miesięcy na linii Braila (Dunaj) – M. Śródziemne; 1963r. [11,12]- „Syrenka” – DWT = 893 t. L = 66 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako III i II oficer, a co się działo – pokrótce Wam…
25. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – GUANICA NA PORTO RICO (cz.2/2) [51] – „Kopalnia Zofiówka” (Guanica) – 1992 r. DWT = 14 176 m. L = 146 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co…
24. OZNAKI PRZYJAŹNI I ZAUFANIA EMIGRATION USA – CORPUS CHRISTI W USA (cz.1/2) [47] – „Janusz Kusociński” – 1987 r. DWT = 33 390 t. L = 195 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się…
23. LINA WKRĘCONA NA ŚRUBĘ. (cz. 1/2) [18] – „Huta Sosnowiec” – 1966/67 r. DWT = 11 000 t. L = 134 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako drugi oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:…
22. „WIECZOREK” … MOJE PIERWSZE KAPITAŃSTWO I SZTORMOWE PRZYGODY [28] – „Wieczorek” – 1971/72 r. DWT = 2 540 t. L = 87 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:…
21. CHOROBY 2 KOLEJNYCH KAPITANÓW NA STATKU [18,19] – „Huta Sosnowiec” – 1966/67 r. DWT = 11 000 t. L = 134 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2.-1. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem:…
20. STAN WOJENNY 13.12.1981r. I UCIECZKA W BRAZYLII 7 CZŁONKÓW ZAŁOGI I 3 ŻON „Generał Prądzyński” – 1981/82 r. DWT= 37 800 t. L= 201 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce…
19. UCIECZKA POLKI NA STATKU Z CALABARU, NIGERIA „Kpt. Ledóchowski” – 1975/76 r. Statek szkolny WSM w Szczecinie. Onego czasu byłem zaokrętowany jako I-oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W jednym z rejsów po wyładunku…
18. (NIE)WESOŁE WYBRYKI ZAŁOGANTÓW „Kpt. Ledóchowski” –1975/76 r. Statek szkolny WSM;DWT = 5 510 t.L = 122 m. A/. „Kpt. Ledóchowski” i… weseli studenci z WSM Szczecin. Onego czasu byłem zaokrętowany jako I-oficer, a co się działo…
17. HURAGANOWA WIGILIA BOŻONARODZENIOWA W SOPOCIE – 1977r. „Metalowiec” – 1977/78 r. DWT = 14 000 t. L= 156 m. A było to tak.W sierpniu 1977 r. wypłynęliśmy w rejs z cukrem w workach z Gdyni do Libii…
16. ZNIKNIĘCIE CYGANA DEPORTOWANEGO NA STATKU Z DANII DO SZCZECINA „Wieczorek” – 1971/72 r. DWT = 2 540 t. L = 87 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako kapitan, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Był…
15. ALKOHOL TO ZGUBA… A/. Alkohol, mewy i rakiety. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 1. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: W Wigilię Bożego Narodzenia tego roku wypłynęliśmy w rejs z Gdańska z siarką, do…
14. TAJEMNICZE ZAGINIĘCIA LUDZI NA STATKACH 4-5.10.1997 r. radiowy “Głos Marynarza” podał, że ze statku “Ziemia Białostocka” płynącego wzdłuż brzegów Holandii, w nocy wypadł za burtę kapitan i utonął. Jego ciało zostało odnalezione przez ratownictwo holenderskie wieczorem. Miał…
13. PRACA NA STATKU 45 LAT TEMU cz. 3/3 „Krutynia” – 1965 r. DWT = 675 t. L = 60 m. Onego czasu byłem zaokrętowany jako 2. oficer, a co się działo – pokrótce Wam opowiem: Był to…